Platform Profiel Actueel

phone.jpg

Faculteit Erasmus Universiteit verbiedt smartphone

24 okt 2018 | Nieuws

Voor eerste- en tweedejaars studenten van de studies Psychologie en Pedagogiek aan de Sociale Faculteit van de Erasmus Universiteit geldt tijdens college-uren een mobieltjesverbod. De medewerkers aan de faculteit willen dat de studenten zich professioneler gaan gedragen, dat ze aanwezig zijn en interactie met de directe omgeving hebben inplaats van met het mobiel.

In Nederland maken leraren zich al langer grote zorgen over het mobielgebruik onder studenten. Eind 2017 kwamen DUO Onderwijsonderzoek & Advies en het AD met onderzoeksgegevens onder 1.300 middelbare schoolleraren naar het effect van het gebruik van mobiele telefoons in de klas. De conclusie is helder: smartphones zorgen voor slechtere concentratie, verminderde taal- en leesvaardigheid en voor meer vermoeidheid bij leerlingen. Ook zijn leerlingen vaker afgeleid, reduceert het hun fantasie en hun focus, met name door de grote hoeveelheid tijd die leerlingen op hun telefoon met social media bezig zijn.  

Tijdens het maken van huiswerk is de telefoon een grote stoorzender. Docenten zien hoe hun leerlingen overprikkeld zijn, omdat ze voortdurend het gevoel hebben snel te moeten reageren op berichten. Bijna de helft van de ondervraagde leraren de studie van DUO zegt dat de gemiddelde rapportcijfers van hun leerlingen lager zijn geworden, mede door het gebruik van sociale media. Bijna een kwart van de docenten denkt dat het ongebreidelde gebruik van de smartphones bijdraagt aan slechte examenresultaten en eenzelfde aantal stelt dat het aantal zittenblijvers mede daardoor is toegenomen op de school.

In Frankrijk is de mobiele telefoon sinds enige tijd verboden op school. Het is een besluit van minister van Onderwijs Jean-Michel Blanquer. Eerder waren de mobieltjes al verboden in de klas; alleen in de pauze en in tussenuren mogen Franse leerlingen hun telefoon gebruiken. Maar sinds dit jaar schooljaar mogen ook op deze momenten de telefoons niet meer tevoorschijn komen. Of het in Nederland ook zo’n vaart zal lopen is nog maar de vraag. Peter Nikken, hoogleraar Mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit en lector Jeugd en media bij Windesheim zei vorig jaar nog in het AD: “Leerlingen gebruiken hun mobieltjes ook om snel over huiswerk te kunnen overleggen en elkaar te kunnen helpen.”

Nu is op zijn instelling zelf het mobiel op een van de faculteiten verboden.

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies