Platform Profiel Actueel

corona x.jpg

Covid-19 Afstand (blijven) houden en een mondmasker op - De impact van een pandemie

26 nov 2020 | Nieuws

Maandenlang afstand houden, letterlijk. En een mondmasker op, sinds begin augustus jl in sommige steden - Rotterdam en Amsterdam - en in coronahotspots verplicht. Met andere woorden, buiten je directe omgeving geen aanraking, meer nog afstand bewaren - geen handen schudden, hug, nabijheid enz. En een mondmasker dat letterlijk de gezichtsuitdrukking verhuld. Een dubbele, tamelijk onnatuurlijke en in ieder geval onwennige situatie. Het effect is niet gering. Emoties worden voor zo'n 60% non-verbaal gecommuniceerd, fysiek, door aanraking enz. De eerste indruk van een persoon is mede hierop gebaseerd. Die indruk gaat nu schuil achter een afstand en mondkapjes. 

  • Lees hier de uitgebreide analyse van CNN - Coronavirus has stolen our most meaningful ways to connect
  • Lees hier ons artikel Online leven & Zoom fatigue – het effect van het beeldscherm als werkplek

Woensdag 11 maart jl. noemde de Wereldgezondheidsorganisatie de verspreiding van het Coronavirus COVID-19 officieel een pandemie – een wereldwijde verspreiding van een virus met gevaar voor de gezondheid. De impact nu, 3 maanden verder, is groot, ongekend groot. Samenlevingen over de hele wereld zna maanden stilstand heel langzaam weer op gang, physical distancing is in tal van landen een wettelijke verplichting evenals een masker dragen in het openbaar vervoer. De snelheid van de ontwikkelingen is duizelingwekkend en doet een enorm beroep op ons vermogen tot coping.

  1. De impact van de pandemie is groot. Voor de individuele burger en samenlevingen. Het is een wereldwijd en samenlevings-breed gebeuren. Het treft alle landen. Als je het je probeert voor te stellen kan het teveel worden, het is letterlijk onvoorstelbaar en overweldigend.
  2. Het is heel ingrijpend en persoonlijk. Je ontkomt er niet aan. Het betekent social distancing en daarmee voor nagenoeg iedereen verlies van bewegingsvrijheid en voor sommigen verlies van de werkplek of zelfs van het werk. Wat existentieel bedreigend is.
  3. We worden opgeroepen tot handelingen en gedrag op het gebied van hygiëne ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Coronavirus. Je wordt min of meer gestuurd in wat wel en niet (meer) kan. Dat zijn we niet gewend. Handen schudden is uit den boze. Afstand tot de ander is bijna een verplichting, wat tegennatuurlijk is.
  4. Het raakt direct onze gezondheid. Gezondheid was en is het nr. 1 thema voor mensen. Vragen over de eigen gezondheid komen ongewild op:  Blijven mijn ouders, kinderen, partner, familie, collega's, vrienden, studenten etc gezond? Blijf ik gezond? Ook dit raakt direct de existentie.
  5. De toekomst is onbekend. We houden niet zo van onzekerheid. Hoe lang gaat de pandemie duren? Hoe lang zullen de buitengewone maatregelen duren? Wat zal de impact ervan zijn? Niemand heeft echt een antwoord. We tasten grotendeels in het duister.
  • Lees hier onze websitebijdrage Toename pandemie-traumata - VN, WHO, instellingen en particulieren bieden Onlinehulp

Coping

Wie had gedacht dat, toen ik op 11 februari jl op onze website de eerste column schreef over coping als belangrijk onderwijs- en levensaspect, dat dit thema zo snel in deze letterlijk globale omvang actueel zou zijn. het vermogen van 'coping' is nu hard nodig. En het zal voor velen tot de nodige eyeopeners over zichzelf leiden, het zal de samenleving echt veranderen, naar ik hoop in de richting van meer begrip voor elkaar en meer saamhorigheid zonder het belang van de eigen ontwikkeling uit het oog te verliezen. Iets meer ‘wij’ en iets minder ‘ik’ kan geen kwaad. Coping betekent ook anderen in staat te stellen om te kunnen ‘copen’, binnen hun eigen vermogen en mogelijkheden. De ander ‘zien’ en waarderen zoals hij of zij is. Coping betekent je afstemmen op de situatie. En de ander maakt daar onlosmakelijk deel van uit.

Zie onder deze column de drie columns over coping van de afgelopen weken. De eerste column in deze reeks werd geschreven toen COVID-19 nog niet in Nederland was aangetroffen. 

De huidige tijd is een test en uitdaging. Het heeft invloed op alle aspecten en domeinen van ons leven. En dat heeft absoluut impact. We zijn goeddeels op onszelf teruggeworpen, dat wil zeggen, onze veerkracht wordt aangesproken. Hoe daarmee om te gaan? 

  1. Gun jezelf tijd alles tot je te laten doordringen. Het heeft wat weg van een rouwproces. De oude, vertrouwde tijd – hoe weerbarstig ook – is voorbij. Dat is voelbaar en merkbaar. De tijd lijkt misschien stil te staan. Hoe verder? En toch worden we opgeroepen de volgende stap te zetten, hoe onzeker ook.
  2. Omstandigheden hebben we niet in de hand, we kunnen wel bij onszelf leren nagaan hoe we erop reageren en kijken of we dit enigszins in de hand kunnen houden.
  3. Kijk wat voor jou werkt om met de omstandigheden om te gaan. Experimenteer!
  4. Erover spreken staat voor: erover en ervan kunnen getuigen - het helpt om de omstandigheden in het bewustzijn te brengen.
  5. Zoek uit wat je mag, kunt en wilt doen, voor jezelf en voor een ander.
  6. Manoeuvreer jezelf niet in een sociale isolatie - onderhoud contacten.
  7. Houd dagelijks de vinger aan de eigen pols. En houd bij anderen de vinger aan de pols.

Voor ouders en hun kinderen

  1. Vertrouwen hebben in je zelf en in de opvoeding en begeleiding is belangrijk, en nu helemaal in deze tijd. Het gaat er niet om geen fouten te maken, het gaat er niet om dat kinderen doen wat jij zegt, het gaat om leren, samen op gaan, ieder op een eigen wijze.
  2. Weet wat je fundament in het leven en in de begeleiding van je kinderen is. Zoals de bereidheid verantwoordelijk te dragen voor je doen en denken. Vertrouwen hebben, wat er ook gebeurt. En, bovenal, je liefde en genegenheid onderhouden voor elkaar in een gezin.
  3. Een belangrijk punt: wat anderen ook zeggen, tieners zijn niet lui. Hij of zij is heel hard aan het werk, wat ze ook doen. Niet voor niets raakt zeker 25% van hen overbelast tijdens de studiejaren. Velen studeren en hebben diverse bijbaantjes die nu wellicht on hold gezet zijn. Maar de tienerjaren zijn jaren van hard werken – vanwege de enorme fysieke (o.a. hormonale) en mentale groei die ze doormaken en hun kennismaking met de samenleving. Van binnen en van buiten ondergaan ze flinke invloeden. Het is als met de groei van een peuter, ze doen alles na elkaar. Eerst leren lopen, dan leren praten. Zo is het met pubers. Luisteren naar muziek of ‘’rondhangen’’ is geen teken dat ze niets doen, integendeel. Het zijn vaak momenten en periodes van verwerking van indrukken, van groeistuipen. Heb daar aandacht voor.
  4. Leer van jongeren. Een zoon of dochter is geen kopie van de ouder. Hij of zij heeft een eigen persoonlijkheid, wil, verstand, gevoelens en emoties. Ouders zijn als het ware de poort waarlangs een kind en tiener het eigen leven ontdekt en verkent maar het is geen bezit. Een kind vertelt je in een eigen taal iets, ook over jou als ouder. Leer die taal verstaan.
  5. Geef ze de ruimte om zelf te experimenteren en dingen in het leven uit te zoeken en te ervaren. Help ze contact houden met hun vrienden en medescholieren.
  6. Zie en waardeer de verschillen tussen uw tieners. Geen mens, geen kind is hetzelfde. Elk van hen roept weer andere aspecten in u zelf op. Dat kan bij tijd en wijle vermoeiend zijn.
  7. Er zijn twee hele belangrijke punten in alles wat we doen en ongeacht waar we zijn: Wees helder. Stel grenzen. En het heeft alles te maken met je eigen karakter.

 

 

 

Aanvullingen of ervaringen rond impact en coping - mail op redactie@profielactueel.nl, bij voorbaat dank! 

Foto: Cottonbro - Pexels

 

 
 

 
Meer over
 
psyche.jpg
26 mrt 2024

THEMA Gezondheid&Welbevinden in Studie, Werk&Leven | (Beroeps)onderwijs in Balans

THEMA Gezondheid&Welbevinden in Studie, Werk&Leven | (Beroeps)onderwijs in Balans
Blog Duurzaamheid & Beroepsonderwijs
26 mrt 2024

THEMA Klimaat&Milieu | Beroepsonderwijs | Circulaire Economie | Er is geen planeet B!

THEMA Verduurzaming&Beroepsonderwijs | Red de aarde! | Er is geen planeet B!
THEMA Raciale&Sociale (on)gelijkheid | (beroeps)on
20 mrt 2024

THEMA | Raciale&Sociale gelijkheid | Inclusiviteit | (Beroeps)onderwijs&Maatschappij

Covid-19&Ongelijkheid – Kamala Harris: 'Er is geen vaccin tegen racisme'
THEMA Kunst&Cultuur(opleidingen) |UNESCO:Steun de
27 feb 2024

THEMA Kunst&Cultuur(mbo-hbo) | UNESCO: Steun de sector | WHO: Kunst heelt & verbindt

THEMA Kunst&Cultuur(mbo-hbo) | UNESCO: Steun de sector | WHO: Kunst heelt & verbindt
THEMA COVID-19 Wereldwijd - Een jaar pandemie in N
26 feb 2024

THEMA COVID-19 Wereldwijd | Lichtpunten in onderwijs na corona, maar uitdaging blijft

THEMA COVID-19 Wereldwijd | RIVM: Lessen uit de COVID-19-pandemie (juli 2023)
Foto.jpg
27 apr 2021

COVID-19&OnzeConditie: Voeding - Beweging - Rust - Stop met roken

Corona&thuis werken – versterk je weerstand, denk aan je welzijn (en stop met roken!)
IMG-20200424-WA0005.jpg
18 okt 2020

Het gaat bij coronarestricties om 'physical distancing', niet om 'social distancing'

Het gaat bij coronarestricties om 'physical distancing', niet om 'social distancing'
Coronatijd blijkt een creative hub voor studenten
15 aug 2020

Coronatijd blijkt een creative hub voor studenten – ze leren ons een les

Coronatijd blijkt een creative hub voor studenten – ze leren ons een les
mariia-zakatiura-jeCgPCtfuzU-unsplashx.jpg
29 apr 2020

U’r Skills - de brug slaan tussen de generaties – de kracht van samen

Urskills - de brug slaan tussen de generaties – de kracht van samen
heidi-fin-mHC0qJ7l-ls-unsplash.jpg
13 apr 2020

Practor Renze Tjoelker: social distance & een digitaal moraal kompas

Practor Renze Tjoelker: social distance & een digitaal moraal kompas
pexels-photo-821948.jpeg
6 apr 2020

Profielblog Online leren - ins en outs - de megatransformatie naar virtueel onderwijs

Profielblog Online leren - ins en outs - de megatransformatie naar virtueel onderwijs
mondriaan.jpg
26 mrt 2020

VAVO Haaglanden (ROC Mondriaan) organiseerde in de crisis toch de schoolexamens

VAVO Haaglanden (ROC Mondriaan) organiseerde in de crisis toch de schoolexamens
poster x.jpg
21 mrt 2020

Meerderheid studenten bereid tot inzet in zorg, logistiek en voedingsector

Meerderheid studenten bereid tot inzet in zorg, logistiek en voedingsector
transport x.jpg
20 mrt 2020

Transport en logistiek: laat chauffeurs uit horeca voor supermarkten rijden

Transport en logistiek: laat chauffeurs uit horeca voor supermarkten rijden

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies