Kennisplatform voor het ambacht van docentschap in het beroepsonderwijs

Ben Column.jpg

Onderwijs heeft een rol in voorlichting over gedrag op social media

8 mrt 2018 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur

In een samenleving waarin alles moet kunnen, er talloze mogelijkheden zijn anoniem boodschappen te verkondigen en fake news langzaam ‘mainstream’ wordt, wordt het steeds meer een uitdaging sociale structuren en normen overeind te houden. ‘Bubbling’, de trend waarin burgers zich via social media verbinden aan bepaalde groepen met eigen meningen neemt toe. Ze schermen zich van hun omgeving af en worden steeds moeilijker bereikbaar voor andere opvattingen. Begrip opbrengen voor anderen vraagt dat men elkaar ontmoet en leert kennen. Dat op social media talloze groepen en opvattingen elkaar op soms ongekend felle wijze bestrijden is geen nieuws meer. Hetzelfde geldt voor de schaamteloze wijze waarop vrouwen via talloze platforms op social media worden bejegend.

De NOS publiceerde recent een artikel over het exposen van vrouwen, de ongebreidelde naming and shaming van vrouwen op sociale media-netwerken (klik hier). Hoewel het schier onmogelijk is hieraan een halt toe te roepen, hebben overheid, politiek,  scholen en, uiteraard, ouders en (geloofs)gemeenschappen hier een verantwoordelijkheid inzake opvoeding en/of voorlichting. Het is hun taak op te komen voor de vrouwen die hiervan het slachtoffer zijn, om potentiële slachtoffers te beschermen, om daders ter verantwoording te roepen en jonge mannen voor te lichten over de impact hiervan op het leven van hun slachtoffers en op de dreigende en verziekende sfeer die daders hiermee op sociale media scheppen. Daders en zij die dit gedogen, vinden elkaar op speciaal geschapen platforms waar ze hun gang kunnen gaan. Niet zelden zijn jonge moslima’s het slachrtoffer. Met foto en voorzien van allerlei scheldwoorden en verwensingen worden ze geëxposeerd op platforms als Telegram en in groepen met namen als Multiculturele bijeen en Hoofddoekjes 18+. Wat de daders bezielt, is voer voor psychologen. Feit is dat ook talloze jongeren die het onderwijs bezoeken hieraan actief deelnemen. Het is van belang dat scholen in overleg met overheid, politie, justitie en providers van social media platforms – landelijk en regionaal - voorlichting geven aan jongeren en aan hun ouders. Natuurlijk ontgaat ouders wat jongeren van 15-16 en ouder met hun mobiele telefoon doen. Maar het feit dat (ook) leerlingen er behagen en plezier in scheppen medeleerlingen of voor hen wildvreemden te ‘exposen’ verdient alle aandacht en dient richting ouders te worden gecommuniceerd. Het doel is bewustwording, het aanspreken op de verantwoordelijkheid, het wekken van het besef dat geweld niet alleen fysiek maar ook psychisch plaatsvindt. En dat er in het plaatsen of steunen van anonieme  aanstootgevende berichten veel schade wordt berokkend en weinig eer te behalen valt. 

 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies