Voor docentschap beroepsonderwijs in een rechtvaardige, veilige en circulaire samenleving

BC 4 x.jpg

Het essay van Hanneke Berben - bestuur ROC Nijmegen

13 apr 2019 | Column | Ben Claessens, hoofdredacteur

Na elf jaar treedt Hanneke Berben terug als voorzitter College van Bestuur van ROC Nijmegen. Naar aanleiding daarvan schreef ze voor onze vaktijdschriftuitgave van mei een essay waarin ze terugkijkt op ‘een dynamische tijd, vol beweging en verandering en met issues die er werkelijk toe doen’.

Een kernpunt van beroepsonderwijs voor Hanneke Berben is het thema ‘samenwerking’. En het is precies dat thema dat in haar tijd aan het ROC Nijmegen tot een pijnpunt werd, door de regeldrift en bemoeizucht van overheid en politiek. Ze schrijft: ‘In onze regio bestaat al lange tijd samenwerking met het v(mb)o, waarbij het accent vooral ligt op het realiseren van mogelijkheden voor leerlingen om kennis te maken met verschillende opleidingen. De afgelopen jaren maakten v(mb)o en mbo een aparte ontwikkeling door, los van elkaar. Je ziet een verschil in dynamiek. Het ministerie van OCW duwt je -met de beste bedoelingen- in een bepaald format. Er is geen tijd en ruimte elkaar te ontmoeten en samen een visie te ontwikkelen over de aanpak van de beste kansen voor jongeren.

Kortgeleden zijn we daar toch mee begonnen. We willen uitgaan van verschillende startpunten en ontwikkelingssituaties van de studenten. We proberen elkaar te vinden om tot betere leerarrangementen te komen en zo een goede match te realiseren tussen het talent van de student en perspectief op de arbeidsmarkt. In deze context zoeken we ook samenwerking met het hbo.

              De politiek wil deze samenwerking stimuleren, maar is dan meteen weer erg voorschrijvend. In 2020 moeten de arrangementen rond zijn. Ze duwen je weer in een keurslijf, terwijl we juist in gesprek moeten over hoe docenten hier handen en voeten aan kunnen geven.

Het is noodzakelijk hierover het reële gesprek te voeren. OCW heeft de neiging voor te schrijven, te weinig te denken in het belang van de student. In het werkveld is vooral behoefte aan stimuleren en faciliteren door de overheid. Aan meer ruimte in de regio en voor professionals. Het gaat om een grote verandering met veel impact. Dat vraagt om tijd en ontwikkelgeld en dat is er niet. Grosso modo is er veel passie om dit proces aan te gaan, maar we lopen voortdurend op tegen de beperkingen.’

De boodschap is duidelijk.

Lees hier het hele artikel - klik hier

 

 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies