Platform Profiel Actueel

Bron: David Niblack
Terug naar overzicht
Dossier Docent & welzijn
Laatst bijgewerkt op 24 mrt 2016
 
Wat is een goed functionerend team?
Toegevoegd op 7 okt 2015
Een goed team is voor een leraar de broedplaats waarin de leraar in het beroepsonderwijs zijn vakmanschap
en meesterschap kan ontwikkelen.
Wat is een goed functionerend team?
Hoe waarderen we mbo-docenten?
Toegevoegd op 22 feb 2012
Het waarderen van het niveau van mbo-docenten aan de hand van de huidige bevoegdheidseisen, die vooral geënt
zijn op het voortgezet onderwijs, doet geen recht aan de specifieke situatie van het mbo.
Hoe waarderen we mbo-docenten?
Aan de slag met collegiaal leren!
Toegevoegd op 3 mei 2017
Wanneer leraren, lerarenteams, leidinggevenden en besturen samen bouwen aan een lerende cultuur bijvoorbeeld door op
elkaar te reflecteren met peer review, lesbezoeken of gezamenlijk lessen voor te bereiden (Lerarenagenda OCW, 2013), creëer je een organisatie waarin leren van elkaar steeds vanzelfsprekender wordt.
Aan de slag met collegiaal leren!
Marieke Gervers over de Masterstudie Crossover Creativity HK Utrecht
Toegevoegd op 20 nov 2016
Marieke Gervers is Programmaleider Practoraat Creatief vakmanschap aan MBO College Zuid, ROC van Amsterdam. Zij studeerde in 2016 af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht voor de masteropleiding Crossover Creativity. 'Deze opleiding voelde voor mij als thuiskomen.’
Kijk hier naar de video van Mariek over de masteropleiding Crossover Creativity
Marieke Gervers over de Masterstudie Crossover Creativity HK Utrecht
Effecten van een masteropleiding op leraren en hun omgeving
Toegevoegd op 24 mrt 2016
Wat zijn de effecten van een masteropleiding op leraren en hun omgeving? Deze eerste tussenmeting geeft een eerste
indruk en probeert de gevonden effecten nader te duiden via een verklarende evaluatie. Benadrukt moet worden dat
het om voorlopige resultaten gaat die zijn vastgesteld gedurende de looptijd van de masteropleiding van leraren.
Effecten van een masteropleiding op leraren en hun omgeving
Teams in het MBO - De verschillende dimensies van teamsamenwerking
Toegevoegd op 24 mrt 2016
Dat er samengewerkt wordt in teams vindt men in het mbo vanzelfsprekend. In het mbo leidt men per slot van rekening op voor een beroep en niet voor een eindexamenvak. De kaders voor die teamsamenwerking zijn vastgelegd in Professioneel Statuut (2009) en cao.
Teams in het MBO - De verschillende dimensies van teamsamenwerking
Samenwerkende teams
Toegevoegd op 17 mrt 2016
De aandacht van een mbo-team is vooral gericht op het gezamenlijke resultaat, de beroepsvorming van studenten. Alle opleiders met al hun verschillende achtergronden hebben daar hun rol en taken in. Maar wat maakt het team een effectief samenwerkend team?
Samenwerkende teams
Samenwerken = kleur bekennen
Toegevoegd op 19 jan 2016
U kent het misschien wel: samen met een collega bereidt u een teamvergadering voor. Terwijl u meer van een globale tijdsindeling houdt, wil uw collega alles tot in de puntjes voorbereiden.
Samenwerken = kleur bekennen
Onderwijs draait om teamverantwoordelijkheid
Toegevoegd op 19 jan 2016
Opleidingsteams in het middelbaar beroepsonderwijs dragen samen de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het onderwijs en de bijbehorende regeltaken.
Onderwijs draait om teamverantwoordelijkheid
Eenheid in verscheidenheid
Toegevoegd op 19 jan 2016
Ashti Schuit is teamcoördinator bij MBO-college Hilversum. Toke de Bruin was afdelingsmanager bij ROC Midden Nederland.
Eenheid in verscheidenheid
Onderzoekend leren en werken
Toegevoegd op 14 jan 2016
Hogescholen moeten meer innovatieve, onderzoekende professionals opleiden, vindt de Onderwijsraad.
Onderzoekend leren en werken
De professionele identiteit van de docent
Toegevoegd op 13 jan 2016
Niveau-2 leerlingen in het vmbo zijn echt andere leerlingen dan die van niveau 4, stelt praktijkdocent Dirk de Jong van het Albeda College.
De professionele identiteit van de docent
Focus op werkplekbegeleiding
Toegevoegd op 12 jan 2016
Pas als beginnende docenten met de onderwijspraktijk geconfronteerd worden, ontdekken zij of het beroep bij hen past en doen zij onmisbare ervaringen op.
Focus op werkplekbegeleiding
Verwachtingen van studenten en de mogelijkheden van leraren
Toegevoegd op 11 jan 2016
Mbo-docenten zijn professionals. Ze zijn specialisten in hun vakgebied en opereren tegelijk binnen een grote organisatie onder de aansturing van managers.
Verwachtingen van studenten en de mogelijkheden van leraren
De professionele identiteit van de docent
Toegevoegd op 10 jan 2016
Niveau-2 leerlingen in het vmbo zijn echt andere leerlingen dan die van niveau 4, stelt praktijkdocent Dirk de Jong van het Albeda College.
De professionele identiteit van de docent
Een beeld zegt meer dan duizend woorden
Toegevoegd op 9 jan 2016
Sinds 2009 leidt de Wageningen Universiteit tweedegraads leraren op. Bachelor studenten volgen in hun laatste jaar een halfjarige ‘educatieve minor’.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden
Hoe verdelen we de taken
Toegevoegd op 8 jan 2016
Waar staan we in het mbo met teamontwikkeling en waar zou HRM als eerste op moeten inspelen?
Hoe verdelen we de taken
Goede relaties, een kwestie van geven en nemen
Toegevoegd op 7 jan 2016
Als we de kranten openslaan of de radio of tv aanzetten, dan lijkt het nog maar om één ding te draaien: onze vrijheid van meningsuiting.
Goede relaties, een kwestie van geven en nemen
Onderwijs draait om teamverantwoordelijkheid
Toegevoegd op 4 jun 2015
Opleidingsteams dragen de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het onderwijs en de bijbehorende regeltaken.
Onderwijs draait om teamverantwoordelijkheid
Onderzoekend werken en leren
Toegevoegd op 17 mrt 2015
Leraren zouden niet alleen inhoudelijk en pedagogisch-didactisch bekwaam moeten zijn, maar ook een onderzoekende houding moeten hebben.
Onderzoekend werken en leren
Laat docenten vooral van elkaar leren
Toegevoegd op 13 mei 2014
Leerlingen moeten les krijgen van professionele docenten, dat is niet alleen de ambitie van de minister van OCW, maar ook van het mbo zelf.
Laat docenten vooral van elkaar leren
Docent wil zeggenschap over het vak terug
Toegevoegd op 16 apr 2014
Invloed hebben op ons eigen vak en beroepsuitoefening, dat is de missie van de nog jonge beroepsvereniging
voor docenten in het mbo, de BVMBO.
Docent wil zeggenschap over het vak terug
Opleiden in de school
Toegevoegd op 15 apr 2014
Bij Opleiden in de School worden toekomstige docenten voor een groot gedeelte in de praktijk
van het onderwijs opgeleid.
Opleiden in de school
Docent in het beroepsonderwijs
Toegevoegd op 24 apr 2013
De taak van docenten in het beroepsonderwijs is een zeer specifieke omdat het vak jongleert op het grensvlak van verschillende werelden: onderwijs en beroepspraktijk.
Docent in het beroepsonderwijs
Op weg naar professionele leerteams
Toegevoegd op 13 feb 2013
Het teamwerk binnen onderwijsinstellingen overstijgt nog nauwelijks het niveau van periodiek overleg.
Op weg naar professionele leerteams

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies