Platform Profiel Actueel

BPV als eerste stap in loopbaanleren
Deel dit vakblad met anderen
Maart 2016
BPV in het MBO
Jaargang 2.016 | Nummer 2
In dit nummer

Voor de inhoudsopgaaf  klik hier

BPV als eerste stap in loopbaanleren

Praktijkleren heeft van oudsher een unieke positie in het Nederlandse beroepsonderwijs. De kwaliteit en effectiviteit van leren op de werkplek zijn aan voorwaarden gebonden. Het is van belang te weten wat feitelijk gebeurt in werkleerprocessen en op welke wijze betrokkenen het best kennis verwerven. De ‘black box’ van het ‘leren op de werkplek’ moet daartoe geopend worden.

 

Buitenlandstage? Vanzelfsprekend!

Internationalisering wordt steeds belangrijker op het mbo. Bij het Grafisch Lyceum Rotterdam lopen steeds meer studenten stage in het buitenland. ‘Een paar maanden in een ander land zijn is een enorm vormende ervaring als je jong bent.’ Eigenlijk vindt international officer Sjoerd Wanrooij het niet meer dan vanzelfsprekend dat zijn school, het Grafisch Lyceum Rotterdam, internationale stages aanbiedt. Dat doe je gewoon, als school.

 

Pleidooi voor een beroepspraktijk-nabije leeromgeving

Een hybride leeromgeving wil leren in een praktijknabije context stimuleren. Zo kunnen opleidingen de balans tussen schools leren en leren in de praktijk verbeteren, door het ministerie van OCW als een eis genoemd in ‘Focus op vakmanschap’. In een onderzoek is de leeromgeving van eerstejaarsstudenten doktersassistent (DA) van ROC Friese Poort Leeuwarden nader bekeken. Het blijkt dat theorie- en praktijklessen vooral worden aangeboden in een schoolse context. Het ontbreekt aan een leeromgeving die beroepspraktijk-nabij is en waarin via het uitvoeren van authentieke taken wordt geleerd.

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies