Platform Profielactueel
3008.jpg
Deel dit AO-boekje met anderen

Red de binnenstad

Auteur Gert-Jan Hospers
AO NR. 3008
ISBN 9789085871897
JAAR 2014
Categorie Sociale wetenschappen

Samenvatting

In 2013 steeg de winkelleegstand in ons land voor het zevende jaar op rij, zo blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Locatus. Landelijk gezien liep het aantal leegstaande winkelpanden in de binnenstad
op tot 15.000, een stijging van 6,4 naar 6,9%. In sommige steden, zoals Schiedam, Geleen en Hengelo, staat zo’n 20% van de panden leeg.

Het te royale aanbod aan winkels is de doodsteek voor detailhandelaren. Experts zeggen dat leegstand in de binnenstad op zich geen probleem hoeft te zijn, totdat het structureel wordt. En dat is in ons land steeds meer de realiteit; begin 2014 was 30% van de winkelleegstand structureel, dat wil zeggen langer dan drie jaar. Zo ontstaat verloedering en krijgt de omgeving een naargeestige sfeer. De kans dat een nieuw bedrijf zich er vestigt neemt alleen maar af. Dat is des te vervelender, omdat een drukbezocht stadscentrum de smeerolie voor
de samenleving vormt. Immers: de binnenstad is een van de plekken waar we elkaar nog in levende lijve ontmoeten. Terwijl steeds meer voorzieningen slecht toegankelijk zijn voor ouderen, ouders druk zijn
met het balanceren van werk en gezin en de jeugd liever online vertoeft, komen we elkaar steeds minder tegen. Het is een hoogst actueel onderwerp.

Daarom kijken we in dit boekje naar de oorzaken van het binnenstadprobleem om vervolgens het gesprek over mogelijke oplossingen aan te zwengelen.

Inhoudsopgave

4 De oorzaken van leegstand
4 Economische stagnatie
5 Digitalisering van de samenleving
7 Demografische ontwikkelingen
8 De tijdsbesteding van consumenten
10 Ooit werd er in de binnenstad gewoond en gewerkt
11 Zo redden we de binnenstad
22 Er valt nog zoveel te beleven

De wereld shopt massaal online
Bron: Shutterstock
3012
De wereld shopt massaal online - Ruud Peys
750 jaar Alkmaar
2802.jpg
2802
750 jaar Alkmaar -
Onbegrensd winkelen
2779.JPG
2779
Onbegrensd winkelen -
Creatieve steden
2764.jpg
2764
Creatieve steden -
Winkeldiefstal
2101.jpg
2101
Winkeldiefstal -
Winkels wankelen, distributie in beweging
1302.jpg
1302
Winkels wankelen, distributie in beweging -
Winkelcentrum
953.jpg
953
Winkelcentrum -
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
2717.jpg
2717
Maatschappelijk verantwoord ondernemen - Elly Bokma
Citymarketing
www.stockexpert.com
2918
Citymarketing -
Trends en tegendruk
2836.jpg
2836
Trends en tegendruk -
Ondernemen is meer
2633.jpg
2633
Ondernemen is meer - J.C. Blankert
Prof. Dr. Gert-Jan Hospers Prof. Dr. Gert-Jan Hospers

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies