De coronapandemie en de lockdowns van hele samenlevingen van 2020 hebben geleid tot een ongekende vlucht in ontwikkeling en gebruik van online-communicatiemogelijkheden. Door nieuwe en eindeloze mogelijkheden voor gaming, virtualiteit, transmedialiteit, deep media en augmented reality kan de mens als individu en groep de werkelijkheid veranderen – noem het transformeren of manipuleren. De nieuwe mediale vormen bieden mogelijkheden om allerlei sectoren op een
andere wijze beschikbaar te maken – onderwijs, bedrijfsleven, kunst & cultuur, ontspanning, recreatie. Olivier Rieter neemt u in dit AO mee in de nieuwe en zich vernieuwende wereld van entertainment met – letterlijk – ongekende, digitale mogelijkheden.
Inhoudsopgave
4 Inleiding
5 De festivalisering voorbij?
7 Vluchten in virtualiteit: een tweede kans voor Second Life?
8 Vluchten in het verleden: nostalgiseren
9 Aided creativity games
10 Experiences op afstand: virtuele musealisering
14 Individuele experiences: augmented reality als de toekomst?
15 De filosofie van het escapisme: het escapimodernisme
19 Conclusie
22 De auteur
22 Literatuur