De burger heeft al jarenlang problemen waarop de overheid informatie of andere diensten aanbiedt. De klacht is vaak dat regelingen onduidelijk zijn en vragen onvoldoende worden beantwoord. In het gemeentehuis zijn teveel loketten waar je langs moet, omdat iedere regeling en dienst zijn eigen loket en verantwoording heeft. Alles moet sneller en beter. De overheid wil haar manier van werken aanpassen aan de wensen en vragen van de burger, efficiënter en effectiever worden, waardoor een betere service geboden kan worden. Hiervoor is een speciale projectgroep opgericht. Deze projectgroep houdt zich bezig met het bedenken van het loket van de toekomst: het overheidloket 2000 (OL2000). De Digitale Hangplek is een voorbeeld van een nieuwe vorm van informatievoorziening door de overheid in het kader van OL2000, in dit geval de gemeente leiden. De Hangplek maakt gebruik van het jonge medium internet om de jeugd aan te spreken en probeert hen op deze manier meer te betrekken bij de maatschappij.
Inhoudsopgave
3 De digitale snelweg
5 Overheidsloket 2000
14 Uitproberen
19 www.hangplek.nl