Volgens psychologe Susan Blackmore is het menselijk brein juist zo groot geworden als gevolg van memetische processen. Mensen die in staat waren/zijn om anderen vruchtbaar te imiteren zouden een grotere kans op overleving hebben (gehad). Interessant daarbij is de visie dat er in de menselijke ontwikkeling een verschuiving lijkt plaats te vinden van het fysieke naar het mentale en van het mentale naar het virtuele. Via het internet verspreiden memen zich razendsnel. ‘Memetic engineering’ is het gebruiken van de theorie van memen om de cultuur te beïnvloeden, omdat men daar winst (macht, geld, seks) uit kan halen. Het is een wat cynische benadering van cultuur en creativiteit. Succesvolle reclamecampagnes zijn er een voorbeeld van. Het maakt ook bescheidener over wat nu werkelijk van onszelf is, hoe oorspronkelijk zijn we zelf?
Hoe dan ook, dit AO van Olivier Rieter biedt een uiterst boeiende kijk op onze samenleving, op de invloed die we ondergaan en wat dit mogelijk betekent voor ons zelfbeeld. Oordeel zelf!
Inhoudsopgave
4 Het concept ‘memen’
5 Genen en memen – bronnen van imitatie
6 Zachte evolutie
8 Memetic engineering
10 Internetmemen
11 Modes, rages en trends
12 ‘Temen’ en transhumanisme
14 Immaterieel erfgoed
15 Is het ‘zelf’ een illusie?
15 Smaak en cultureel kapitaal
17 Global brain
18 Culture jamming
21 Wetenschappelijke basis?
23 Bronnen