Toen ik de eerste klas van de lagere school binnenstapte, deed ik dat gelijktijdig met
een slechtziende, later nietsziende jongen die mijn vriend zou worden. Ik ontwikkelde
een tweede natuur die mij hem deed behoeden voor misstappen, botsinkjes, etc. Ik
verloor deze "functie" toen Rhea in zijn leven kwam, een geleidehond. Het was voor mij
adembenemend te zien hoe zich tussen Rhea en hem een intensieve samenwerkingsrelatie
ontwikkelde. Later - in mijn leraarstijd - nodigde ik hem uit in mijn klas en liet
hem vertellen hoe het is niet te zien. Het woord blind gebruikte hij niet; hij onderscheidde
twee volstrekt gelijkwaardige werelden: die van de zienden en die van de niet-zienden.
De gelijkwaardigheid werd bewerkstelligd door Rhea en haar opvolgsters.
Dit AO redigeerde ik met het beeld van mijn vriend voor ogen.
De zorgvuldige voorbereiding van baas en hond, de intensieve begeleiding daarna en
de sterke band tussen mens en dier, waarbij de laatste een dienstbaarheid aan de dag
legt die menig mens zou sieren, worden prima door Piet Steltman beschreven.
Inhoudsopgave
5 Inleiding
6 Waarom een geleidehond
8 Rassen die geschikt zijn voor geleidehond
10 Een goede opvoeding van de pup is essentieel
12 De opleiding van de geleidehond
15 Een modern opleidingscentrum
17 De juiste hond bij de juiste baas
20 Albert Wester
22 Nazorg
24 Een kostbare zaak