In dit nummer
Voor de inhoudsopgaaf klik hier
Dienend en onderwijskundig leiderschap
In de ‘nieuwe werkelijkheid’ gaat het niet meer om het optimaliseren van stelsels, structuren of processen, maar om een fundamentele verandering tot op het niveau van een individu. Het gaat om het IK in de verandering. En dan blijkt in de praktijk een veronderstelde éénduidige verandering altijd een méérduidige betekenis voor mensen te hebben. Menselijke emoties gaan nu eenmaal sneller dan het logisch-analytische denken. Hetgeen automatisch leidt tot verschillen in perceptie. Regie bij veranderingsprocessen op basis van macht is dan ook een illusie; de mythe van de bestuurbaarheid. Succesvol veranderen dient een ontwikkelproces van co-creatie te zijn, gericht op duurzame, sociale innovatie. Hetgeen dienend leiderschap vereist.
Tijd voor een fundamenteel debat
De overheid voert teveel beleid op basis van incidenten. De politiek wil veel controle, onder meer door bevoegdheden af te nemen. Terwijl het bij bijna alle roc´s goed gaat. Het maatschappelijke middenveld heeft het nakijken. Een terugblik op de afgelopen 25 jaar en een oproep te komen tot een fundamenteel debat over de verschillende rollen in het mbo.
Het professionele van binnenuit bezien
Waar gaat het om in het professionele leven van docenten? In dit artikel willen we het niet zozeer over de buitenwereld en het functionele hebben, als wel reflecteren op hoe die wereld vanuit onszelf wordt bekeken en tegemoet getreden. We willen van binnenuit kijken, vanuit het persoonlijke, met andere woorden de eigen drijfveren, beleving en ervaring. Zoals een gezegde het treffend weergeeft: Eerst zie je vooral stof, maar als je veegt, stuit je op puur goud. Het stof leggen we er zelf op. Het goud is er van nature.