Platform Profiel Actueel

Toekomstbestendige curricula
Deel dit vakblad met anderen
Juni 2016
Onderwijs, radicalisme en de dialoog
Jaargang 25 | Nummer 5
In dit nummer

Voor de inhoudsopgaaf  klik hier

Maatregelen om kansongelijkheid te beperken

Dit artikel is de laatste bijdrage in een reeks van drie artikelen in Vakblad Profiel, gebaseerd op een recent onderzoek (Van der Velden 2015), waarin aandacht wordt gevraagd voor verschillen in studiesucces van jongens en meisjes in het mbo, hbo en wo. In dit artikel staan de verschillen in studiesucces tussen jongens en meisjes in het hoger onderwijs en de relatie met de leeromgeving centraal. Op grond van een literatuuronderzoek, een consultatie van buitenlandse experts en elf case studies (waarvan zeven in het hoger onderwijs) schetsen de onderzoekers een beeld van de verschillen in studiesucces, mogelijke verklaringen voor die verschillen en wat beleidsmakers (kunnen) doen om die verschillen te beperken.

 

 

Bijdrage van Khadija Zamouri (Brussels parlementslid)

Onderwijs en radicalisme

Het zijn moeilijke tijden voor ons onderwijspersoneel. Zij hebben de delicate taak om jongeren tools aan te reiken om de realiteit die hen omringt te begrijpen en te kaderen. In tijden waar geen dag voorbijgaat zonder dat kranten koppen over Syriëstrijders, IS, aanslagen en radicalisering, is deze taak onmisbaar. Het onderwijs, zoals Idenburg het verwoordde, heeft in onze maatschappij een sleutelmacht. Jongeren worden er (om)gevormd  tot kritische burgers. De school is de plek waar jongeren de kans krijgen hun ideeën te ontwikkelen en hun identiteit vorm te geven. Binnen het onderwijs worden jongeren uitgedaagd om op een democratische wijze om te gaan met de verschillende opvattingen die er aanwezig zijn.

 

 

Bijdrage van Tanja Jadnanansing (PvdA)

Hun dromen en wensen daar gaat om

PvdA-Tweede Kamerlid Tanja Jadnanasing geeft wekelijks les aan een vmbo-klas. Leidend voor haar en haar collega docent Mihai Popai zijn de wensen en dromen van de leerlingen. Alles in haar leven staat in het teken van leerlingen overtuigen van hun eigen grote waarde. In deze uitgave van Vakblad Profiel schrijft ze over haar ervaring en over haar initiatief LEF: Luisteren, Empathie en Feed back, spontaan ontstaat tijdens een les  en bedoeld om jongeren te stimuleren.

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies