Onafhankelijk nieuws- en kennisplatform voor onderwijsteams in het mbo

digital_learning_new.jpg

Onderwijsraad pleit voor ‘dringende impuls’ digitalisering onderwijs

17 mei 2017 | Nieuws

Verdere digitalisering van het onderwijs is hard nodig, maar dat moet wel op basis van doordachte keuzes gebeuren. Dat stelt de Onderwijsraad in het vandaag gepubliceerde advies Doordacht Digitaal, Onderwijs in het digitale tijdperk. Leerlingen moeten worden voorbereid op het leven en werken in een digitale maatschappij. Dat gebeurt nu onvoldoende. Het vraagt inspanningen van overheid, scholen en uitgevers van digitale leermiddelen om ervoor te zorgen dat het huidige onderwijs optimaal profiteert van de mogelijkheden die digitalisering biedt.

De maatschappelijke gevolgen van digitalisering en technologie zijn ingrijpend en voltrekken zich in hoog tempo. Dat heeft gevolgen voor inhoud, vorm en rol van het onderwijs. Het onderwijsveld is hierin nog zoekende en dreigt achter te lopen. De raad pleit in dit advies voor doordachte digitalisering, zodat het onderwijs optimaal profiteert van de mogelijkheden die digitalisering biedt.

Overheid moet scholen ‘ontzorgen ‘

De raad is van mening dat de rijksoverheid scholen meer moet ondersteunen in de randvoorwaarden voor digitalisering om  daarmee het onderwijs te ontzorgen. Het gaat hierbij om randvoorwaarden als internetveiligheid en privacy; een adequate basale infrastructuur; en toereikende financiële middelen. De raad benadrukt daarnaast het belang van loskoppeling van technische aspecten en de inhoud van digitale toepassingen. Scholen hebben nu te maken met een keur aan technische systemen die niet altijd goed op elkaar aansluiten.

Verlies mogelijke keerzijden van digitalisering niet uit het oog

De raad vraagt uitdrukkelijk oog te hebben voor mogelijke negatieve gevolgen van veelvuldig gebruik van digitale toepassingen voor het geheugen en het concentratievermogen. Ook waarschuwt de raad voor de mogelijke schadelijke fysieke en psychische gevolgen van veelvuldig internetgebruik, zoals tabletnekken, cyberpesten en disconnectie-angst (het gevoel van jongvolwassenen iets te missen als ze offline zijn). Ook benadrukt de raad dat een brede inzet van ict in het onderwijs niet mag leiden tot een bedreiging van een veilig pedagogisch didactisch klimaat. Een ieder moet zich veilig kunnen ontwikkelen, zich kwetsbaar of rebels op kunnen stellen en kunnen groeien, zonder hier later mee geconfronteerd te worden via afbeeldingen, teksten of sporen op het internet.

(foto EU)

 
 

 
Meer over
 
Sleutelrol mbo in het rijksbeleid ‘Een leven lang
21 mei 2017

Profiel: Sleutelrol mbo in het rijksbeleid ‘Een leven lang leren’

Sleutelrol mbo in het rijksbeleid ‘Een leven lang leren’
ICT Beheerder.jpg
19 mei 2017

ROC Mondriaan start eerste mbo-opleiding ‘Veilig programmeren'

ROC Mondriaan start eerste mbo-opleiding ‘Veilig programmeren'
cyb.jpg
14 mei 2017

Twee dagen voor de wereldwijde cyberattack gaf Profiel een waarschuwing

Twee dagen voor de wereldwijde cyberattack gaf Profiel een waarschuwing
wp_20170420_11_38_19_pro.jpg
13 mei 2017

OESO pleit voor nationaal pact leven lang ontwikkelen

OESO pleit voor nationaal pact leven lang ontwikkelen
Promo_Studiereader.png
10 mei 2017

Samen doordacht digitaliseren levert beter onderwijs op

Samen doordacht digitaliseren levert beter onderwijs op