Platform Profiel Actueel

Bezoek Máxima aan Zadkine Startcollege Rotterdam

Bezoek Máxima aan Zadkine Startcollege Rotterdam

1 okt 2016 | Nieuws

‘Hier helpen ze je bij problemen die je opleiding belemmeren en ze houden er rekening mee dat je moeder bent, bijvoorbeeld door schooltijden aan te passen.’ Voor studenten van de opleiding Entree Plus van het Rotterdamse Startcollege is dit een cruciaal verschil met andere opleidingen. Dit vertellen zij aan Koningin Máxima, tijdens haar werkbezoek, 28 september, aan Zadkine Startcollege, dat schoolverlaters vanaf 16 jaar een laatste kans biedt op werk of een startkwalificatie.

Koningin laat zich bijpraten over meerwaarde opleiding

Nieuwsgierige hoofden duiken op voor ruiten van leslokalen. Tijdens een verrassingsbezoek aan Zadkine Startcollege (locatie Frankendaal) laat Koningin Máxima zich rondleiden langs de leslokalen Horeca & Voeding en Installatietechniek, en woont zij twee lessen bij. Tussendoor laat zij zich bijpraten door medewerkers en bestuurders van het Startcollege, over de opleiding, die sinds 2011 schooluitvallers de kans geeft in vier opleidingsrichtingen alsnog een startkwalificatie of baan te bemachtigen.

Via de richting Entree Opleidingen worden studenten met theorie- en praktijklessen voorbereid op een vervolgleiding op mbo-niveau-2 of een baan op assistentenniveau. Entree Werk leert hen werknemersvaardigheden, die hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Studenten die extra begeleiding en zorg nodig hebben, zoals jonge moeders en jongeren die meer structuur behoeven, kunnen Entree Plus volgen; voor studenten die het Nederlands niet beheersen is er Entree Anderstaligen.

Zadkine Startcollege is bedoeld als ‘trampoline naar werk of startkwalificatie’. Het draait om het ontdekken en stimuleren van talenten. Bij privéproblemen, die studenten weerhouden naar school te gaan, is er extra aandacht en hulp.

Als je steeds een ander heenkomen moet zoeken, of moet zorgen voor je broertjes, zusjes, of eigen kinderen, blijft er weinig tijd en energie voor school over.

‘Daarom begeleiden wij intensiever dan reguliere opleidingen’, legt Anita Timmermans (gedragswetenschapper en intakecoördinator bij het Startcollege), uit, ‘daarvoor hebben we extra uren en zijn onze lijnen met hulpverleningsinstellingen korter dan bij reguliere opleidingen. Als studenten er niet zijn, bel ik gelijk: we missen je, wat is er aan de hand? Vaak komen ze dan alsnog.’

Met de vorstin deelt Timmermans de mening dat dit beter werkt dan beproefde contracten tussen school en student.

Niet opgeven

‘Leraren nemen hier tijd voor je’, ervaart Allycia Pinas, die de drukte en chaos op haar vorige school (vmbo-kader) niet aankon. Sinds zij Entree Werk volgt, gaat het veel beter met Allycia, die de verzorging in wil en via schoonmaakbedrijf GOM stage gaat lopen in een ziekenhuis.

‘Ze leren je hier niet op te geven als het moeilijk wordt’, noemt Hind Naoum (24) als sterk punt van de Entree Plus opleiding die zij als jonge moeder volgt.

Ashley Comensensia en Bretcha Santos, die allebei Entree Werk volgen, hebben dezelfde ervaring. Leraren van de Praktijkschool voorspelden dat ze nooit mbo zouden halen.

 ‘Maar ik wil nagelstyliste worden en ga dat bewijzen’, zegt Ashley strijdlustig.

Ook Bretcha is vastbesloten: ‘Ik weet wat ik voor mezelf wil. Ik word visagiste en dat gaat me lukken.’   

Verslag: ProfielActueel, Ineke Westbroek, Rotterdam - foto: Zadkine

 
 

 
Meer over
 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies