Platform Profiel Actueel

logo-pic_2a.jpg

Profiel Exclusief: Stille gym - zelf ervaren hoe het is doof te zijn

6 sep 2017 | Nieuws

Niet praten en toch communiceren? Communiceren doe je niet alleen met je stem. Je communiceert met je lijf, met je ogen en met je handen. Tijdens de Stille Gym gaan de deelnemers een spel spelen zonder dat ze hun stem gebruiken. Het gehoor wordt 'uitgeschakeld' door het dragen van een koptelefoon met opzwepende muziek. Op een non-verbale manier met elkaar een spel spelen valt nog niet mee, want we praten allemaal wat af. Samen spelen en leren op welke manieren we allemaal nog meer kunnen communiceren, leer je bij Stille Gym!

Maaike Ferf Jentink

Maaike Ferf Jentink is doof geboren. Door haar doofheid laat Maaike zich niet beperken. Nadat zij het CIOS te Haarlem succesvol heeft afgerond heeft zij veel gereisd. Tijdens het reizen heeft ze contact gemaakt met mensen uit verschillende landen in verschillende talen. Waar zij al heel haar leven tegenaan loopt, zijn mensen die zich afsluiten voor communicatie als je er met woorden niet uitkomt. Met name tijdens het reizen en haar levenservaring heeft Maaike gemerkt dat communicatie veel meer is dan taal alleen en je heel ver komt door alle andere manieren van communicatie in te zetten. Zij heeft nagedacht hoe zij zoveel mogelijk mensen in contact kan laten komen met deze manier van communiceren. Samen met Respo International heeft zij deze workshop ontwikkeld. Tijdens de workshop laat Maaike de deelnemers ervaren hoe het is om doof of slechthorend te zijn en non- verbale communicatie in te zetten om duidelijk te maken wat je wil.

Hoe werkt Stille Gym
Stille Gym duurt twee uur en bestaat uit twee onderdelen. Het eerste deel vindt plaats in de klas; het bestaat uit een korte kennismaking met 'Doof zijn' en een ontdekkingstocht naar andere manieren van communiceren. Het tweede deel is een spel in de gymzaal waarbij, zonder geluid, oplossingen voor allerlei problemen worden gevonden. Leerlingen krijgen in het tweede deel een koptelefoon op met muziek, waardoor het gehoor tijdelijk wordt weggenomen. Samenwerking staat hier centraal. 

Passend onderwijs

Door het nieuwe onderwijs stelsel 'passend onderwijs' komt het voor dat leerlingen met een auditieve beperking met ambulant begeleiding in het regulier onderwijs geplaatst worden. Omdat dit voor docenten en leerlingen een uitdaging is, kwam Maaike met het idee haar workshop juist op deze scholen in te zetten. Zo leren zij op een speelse manier hoe het voelt om met deze beperking om te gaan. Al snel komen de deelnemers er achter dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn en durven zij het hele lichaam te gebruiken om te communiceren. Het is een eye opener voor de kinderen en docenten. Ze staan meer open om de communicatie op een andere manier dan alleen taal in te zetten.

Reacties op de workshop

CALO: Guy Steenweg

Met dank aan Maaike wederom mogen genieten van een inspirerend workshop "stille gymles".

Een absolute meerwaarde voor onze CALO minor studenten aangepast sporten. Tevens een aanrader voor iedere trainer/coach, docent, begeleider en overige professional die met mensen met een auditieve beperking in contact staat (komt te staan). Spelenderwijs leren communiceren met je lijf, je ogen, en handen!

Basisschool de Violier: Emiel Diender
Vorige week hebben twee klassen van onze school een "stille" gymles gekregen.
Wat een succes! Prachtig om te zien dat de kinderen de beperking niet alleen gelijk begrijpen, maar ook direct "ervaren". Het gehoor probleem komt in alle activiteiten naar voren. 
De kinderen speelden o.a. estafette, met als wisselmoment een gebarenspel. Dat blijkt een goede combinatie te zijn, omdat de kinderen merken hoe lastig het is om samen te werken.

Spelenderwijs en met diverse stopmomenten leert Maaike de groep communiceren zonder stemgebruik. Er werden zelfs allerlei tactieken overlegd. Dit doe ik als docent Bewegingsonderwijs haar niet na. Fantastisch om de kinderen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met een beperking. Een aanrader!

Basisschool in Yerseke: Riemens Maarten

Voor de kinderen was het verrijkend om te ontdekken hoever je komt met non-verbale communicatie. De eerst volgende dagen hebben we in de klas zo veel mogelijk non-verbaal gecommuniceerd:-) Maaike heeft een hele goede gymles neergezet. De organisatie was prima. Het kostte me als leerkracht geen werk. Kortom een succes!

Voortgezet Speciaal Onderwijs school VierTaal College Amsterdam: Sharita van der Hulst

Het VierTaal College biedt gespecialiseerd onderwijs en begeleiding aan leerlingen met een auditieve of communicatieve beperking. Leerlingen bij ons op school zijn gewend aan de communicatie met medeleerlingen die slechthorend zijn. Toch ben ik als docent op zoek naar een manier om meer begrip voor de beperking van de ander te krijgen. Ik heb daarom Maaike gevraagd een workshop te verzorgen bij ons op school. Wat een succes, het was mooi om te zien hoe de leerlingen makkelijk op een andere manier gingen communiceren. Er heerste een soort rust over de leerlingen omdat ze goed moesten kijken wat de ander precies bedoelde. Mooi om te zien hoe flexibel de leerlingen waren en een andere vorm van communicatie bijna als vanzelf inzette. 

Meer informatie of aanmelden
Aanmelden voor Stille Gym kan via een email naar maaike@stillegym.nl
Meer informatie staat op www.stillegym.nl/ www.fjmove.nl

 

 
 

 
Meer over
 
Vakblad Profiel 07 2017 p01a.jpg
10 okt 2017

Vakblad Profiel oktober – Thema: flexibel beroepsonderwijs

Vakblad Profiel oktober – Wegen naar een meer flexibel beroepsonderwijs
Vakblad-Profiel-06-2017-p01a-website.gif
10 sep 2017

Mbo-Vakblad Profiel september: 21e eeuwse vaardigheden voor de docent

Mbo-Vakblad Profiel september: 21-ste eeuwse vaardigheden voor de docent
IMG_20140918_143433.jpg
9 sep 2017

Profiel bijeenkomsten rond ‘Het onderwijskundig ambacht in het beroepsonderwijs’

Profiel Conferenties rond ‘Het onderwijskundig ambacht in het beroepsonderwijs’
b1.jpg
8 sep 2017

Profiel Exclusief: Mbo en ict - leer de leraar leren

Profiel Exclusief: Mbo en ict - leer de leraar leren
C8Akrd-W4AAF31i.jpg
6 sep 2017

Profiel Exclusief: ‘Jongens hebben behoefte aan competitie’

Profiel Exclusief: ‘Jongens hebben behoefte aan competitie’
nrox.jpg
17 sep 2017

Profiel Exclusief: NRO wil dat onderzoek bijdraagt aan onderwijsvernieuwing

Profiel Exclusief: NRO wil dat onderzoek bijdraagt aan onderwijsvernieuwing
Profiel Exclusief: Teams Deltion evalueren in kade
18 aug 2017

Profiel Exclusief: Teams Deltion evalueren in kader van curriculumontwikkeling

Profiel Exclusief: Teams Deltion evalueren in kader van curriculumontwikkeling
24-25-26-pexels-photo-46012.jpg
17 aug 2017

Profiel Exclusief: Marc van der Meer over inbedding mbo in de regio

Profiel exclusief: Marc van der Meer over inbedding mbo in de regio
beeld route.jpg
7 aug 2017

Profiel Exclusief: Kohnstamm Inst. onderzoekt kortere beroepsroute naar het hbo

Profiel Exclusief: Kohnstamm Inst. onderzoekt kortere beroepsroute naar het hbo
Profiel exclusief: Wat vraagt autonoom handelen do
6 aug 2017

Profiel Exclusief: Wat vraagt autonoom handelen door mbo-studenten van docenten?

Profiel exclusief: Wat vraagt autonoom handelen door mbo-studenten van docenten?
Profiel Exclusief: Meer maatwerk in het mbo kan, b
27 jul 2017

Profiel Exclusief: Meer maatwerk in het mbo kan, begin gewoon!

Profiel Exclusief: Meer maatwerk in het mbo kan, begin gewoon!
media.jpg
27 jul 2017

Profiel Exclusief: Wat is creativiteit? - kort essay van een mbo-docent

Profiel exclusief: Wat is creativiteit? - kort essay van een mbo-docent
Creatieve ruimte Labora.jpg
27 jul 2017

Profiel Exclusief: Nimeto, school voor ‘creatieve ruimtemakers’

Profiel exclusief: Nimeto, school voor ‘creatieve ruimtemakers’
20-21-Wellantcollege-39-spuitplaats.jpg
27 jul 2017

Profiel Exclusief: Wellantcollege start 2-talige opleiding Paardensport en -houderij

Wellantcollege start tweetalige opleiding Paardensport en -houderij
Sleutelrol mbo in het rijksbeleid ‘Een leven lang
27 jul 2017

Profiel Exclusief: Sleutelrol mbo in het rijksbeleid ‘Een leven lang leren’

Sleutelrol mbo in het rijksbeleid ‘Een leven lang leren’

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies