Platform Profiel Actueel

Toekomstbestendige curricula
Deel dit vakblad met anderen
Mei 2016
Toekomstbestendige curricula
Jaargang 25 | Nummer 4
In dit nummer

Voor de inhoudsopgaaf  klik hier

De jongens tegen de meisjes 

De laatste jaren is het achterblijvende studiesucces van jongens een hot item in het (inter)nationale onderwijsdebat. Onderzoek naar prestatieverschillen tussen jongens en meisjes heeft zich tot dusverre echter vooral gericht op het primair en voortgezet onderwijs. Een belangrijke algemene verklaring van het huidige studiesucces van meisjes zou liggen in de aanname dat meisjes beter in staat zijn dan jongens te presteren in de momenteel vigerende studentgerichte leeromgevingen. Dit, omdat in deze leeromgevingen veel aandacht wordt geschonken aan vaardigheden waarin meisjes van nature beter zouden zijn zoals zelfstandig werken, samenwerken en plannen. Maar hoe zit het eigenlijk met prestatieverschillen tussen jongens en meisjes in het mbo? Het mbo heeft in de laatste jaren tenslotte ook een transitie ondergaan naar een meer studentgerichte leeromgeving in de vorm van het competentiegerichte onderwijs (cgo). Het huidige onderzoek wijst uit dat ook in het mbo, jongens het slechter zijn gaan doen dan meisjes, na de overgang naar het cgo. We doen praktische suggesties voor hoe mbo-instellingen hier het best mee kunnen omgaan.

Leren verbinden tussen binnen- en buitenschools leren

Na afronding van de Master Expertdocent beroepsonderwijs (MEB) zullen docenten beroepsonderwijs in hun team de expert zijn in het verbinden van binnen- en buitenschools leren vanuit actuele vak- beroeps- en praktijkkennis. Inmiddels loopt de nieuwe master die door de Hogescholen Utrecht en Windesheim in gezamenlijkheid wordt uitgevoerd een half jaar. Wij zijn benieuwd naar de ervaringen tot nu toe. 

Begeleiders Op School helpen startende docenten

Veel beginnende mbo-docenten haken binnen vijf jaar af. Ze lopen vast door beroepsstress. Vergeleken bij ervaren collega’s missen zij vaardigheden zoals orde houden en motiveren van studenten. Daardoor voelen zij zich onzeker in hun functioneren.  Om hen te versterken in hun lerarentaak ondersteunt het Rotterdamse Albeda College hen in het coaching traject Begeleider Op School (BOS), met onder andere lesbezoeken en gezamenlijke lesvoorbereiding. 

 

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies