In dit nummer
Docent in het beroepsonderwijs
De taak van docenten in het beroepsonderwijs is een zeer specifieke omdat het vak jongleert
op het grensvlak van verschillende werelden: onderwijs en beroepspraktijk. De docent voert
de deelnemer in die werelden binnen en heeft een essentiële taak de student te helpen in de
vereniging daarvan. Prof. dr. Elly de Bruijn, lector Beroepsonderwijs aan de Hogeschool Utrecht, benadrukt hierbij het belang van het spanningsveld tussen roc en beroepsveld. ‘Je moet niet proberen die frictie weg te nemen door alles af te stemmen. Het onderscheid dient een onderwijskundig doel. Confronteren is leren.’
Een master volgen kost heel veel tijd
De kwaliteit van het onderwijs moet omhoog. En dus moet het opleidingsniveau van de docenten
omhoog. Met de Lerarenbeurs kan een docent op kosten van de overheid en deels in de tijd van de baas een opleiding volgen. De praktijk leert echter dat het wel om de nodige tijdsinvestering en studiediscipline vraagt. Oriënteer je dus goed en zorg dat je omgeving redelijk stabiel is.
Lerarenopleiding (v)mbo
In haar brief van 18 december 2012 pleit minister Bussemaker voor een verbeterde opleiding
van leraren die in het beroepsonderwijs les (willen) geven. Zij wil twee afstudeerrichtingen
(algemeen vormend en beroepsgericht onderwijs) invoeren bij de tweedegraads lerarenopleidingen.
Het is van groot belang dat studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen zich niet alleen oriënteren op lesgeven op havo en vwo, maar ook op vmbo en mbo.