Platform Profiel Actueel

Kwaliteit van de BPV in het mbo
Deel dit vakblad met anderen
September 2016
Kwaliteit van de BPV in het mbo
Jaargang 25 | Nummer 6
In dit nummer

Voor de inhoudsopgaaf  klik hier

Scalda wil toppositie behouden 
De huidige ontwikkelingen in de samenleving vragen om een hernieuwde samenwerking, een pact tussen onderwijs, ondernemingen en overheden. Dat geldt met name waar het gaat om stage en perspectief op werk voor de lagere niveaus in het beroepsonderwijs. In Zeeland brengt het onderwijs die noodzaak naar voren in een onderwijsmanifest. Bestuursvoorzitter Hendrik-Jan van Arenthals licht het beleid toe. 

Verbeterplan bpv – De praktijk bij ROC Tilburg & de visie van het Ministerie van OCW
Om in aanmerking te komen voor de resultaatafhankelijke beloning van het ministerie van OCW voor betere resultaten voor de bpv moe(s)ten mbo-instellingen voor 1 september 2016 hun verbeterplan bpv indienen. ROC Tilburg had medio juli het Verbeterplan klaar. Met Brenda van Osch, projectleider Verbeterplan bpv van ROC Tilburg, spraken we over het proces op die mbo-instelling rond de verdere verbetering van de kwaliteit van de bpv. 

‘De samenwerking tussen mbo-instellingen met leerwerkbedrijven is belangrijk. Met het verbeterplan beroepspraktijkvorming (bpv) kunnen alle betrokken partijen de praktijkscholing van studenten een grote impuls geven. Aldus Mirelda Kewal, beleidsmedewerker bpv bij de Directie mbo van het Ministerie van OCW.

Inspectie van het Onderwijs – Examinering in de beroepspraktijk doorgelicht
In het mbo leggen studenten een deel van hun examen af in de beroepspraktijk. Daarbij dienen zich bij de examenvoorbereiding allerlei praktische vragen aan. Of – als het tegenzit – ook tijdens of zelfs na afloop van het examen. Om een beter beeld te krijgen van de vragen die mbo-opleidingen hebben over examinering en waar zij tegenaan lopen bij de verantwoording van hun keuzes, deed de Inspectie van het Onderwijs onderzoek.  Dat onderzoek laat zien hoe herkenbaar een aantal dilemma’s is. Maar vooral wordt duidelijk hoe actief opleidingen bezig zijn om oplossingen te bedenken om de examinering in de beroepspraktijk te verbeteren en te zorgen dat hun studenten een diploma krijgen dat laat zien wat ze waard zijn.

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies