Voor veel onderwijzers, zoals ikzelf in vroeger tijden, was de atlas het
ideale leermiddel. Aan de hand van de kaart kun je met de kinderen reizen,
nagaan wat je tegenkomt, over welke en wiens grond je gaat, welk weer
je mag verwachten, enz.. Allicht is het nog steeds een belangrijk element
bij het leren, maar de leerlingen van aardrijkskundeleraar Willem Korevaar
in Voorburg werken met een geografisch informatiesysteem (GIS). Dat is
andere koek. Ze werken met digitale kaarten, kunnen zelf onderzoek doen
en de uitkomsten verbinden met allerlei gegevensbanken.
Dankzij GIS komt een schat aan informatie beschikbaar, kunnen kaarten
interactief gemaakt worden, in stereo op wanden of vloeren worden
geprojecteerd, boeren geholpen worden met hun bedrijfsvoering, ziekteverspreiding
worden voorspeld ... een nieuwe wereld gaat open.
In de provincie Flevoland kunnen de inwoners binnenkort via internet het
bestemmingsplan van de wijk waarin hun huis staat of komt te staan,
bestuderen, zelfs gekoppeld aan relevante teksten uit bijvoorbeeld het
provinciaal Omgevingsplan. Dankzij GIS groeit aldus zelfs de democratie ...
Inhoudsopgave
4 Het belang van locatie
9 Geografische Informatie Systemen
12 GIS toepassingen
16 GIS in het onderwijs
22 GIS, privacy en democratie
22 GIS in wetenschap en samenleving van morgen