Platform Profiel Actueel

2764.jpg
Deel dit AO-boekje met anderen

Creatieve steden

Auteur
AO NR. 2764
ISBN
JAAR 2002
Categorie Economie

Samenvatting

Waardoor een stad een creatieve stad wordt, is niet gemakkelijk vast te stellen.
Zeker is dat Detroit, Athene, Florence, Londen, New York en Amsterdam door uiteenlopende
oorzaken het waren of voor een deel nog zijn. Duidelijk is dat elke stad
die wenst te concurreren creatief zou moeten zijn. Maar men heeft het heft wat dit
betreft niet geheel in eigen handen. Volgens Gert-Jan Hospers, die we erkentelijk
zijn voor dit boeiend AO,zijn de voorwaarden: concentratie (voldoende mensen bijeen),
instabiliteit (tikje chaos) en diversiteit (dus juist wel ondernemers, kunstenaars,
migranten, bejaarden, e.a. dooreen).

Ik deel van harte zijn opvatting. Met een beperking: waar Gert-Jan stelt dat een
creatieve stad een geschiedenis moet hebben, wijs ik graag op het jonge
Flevoland. Uniek en vitaal, met een hoog blijvend aantal innovatieve startende
ondernemers en nog een grote ruimte die uitdaagt en creatief maakt. AO komt er
ook vandaan!

Inhoudsopgave

4 Concurrentie tussen steden
8 Wat zijn creatieve steden?
12 Voorwaarden voor creativiteit
15 De rol van beeldvorming
18 Wat kan de overheid doen?

Jane Jacobs
Flickr.com
2880
Jane Jacobs -
Slimme streken: regionale innovatie in Nederland en Europa
2845.jpg
2845
Slimme streken: regionale innovatie in Nederland en Europa - Gert-Jan Hospers
New York, New York; Nederlandsevoetsporen in New York
2510.jpg
2510
New York, New York; Nederlandsevoetsporen in New York -
700 jaar lastig Amsterdam
1565.jpg
1565
700 jaar lastig Amsterdam -
Aan de Amsterdamse grachten
1395.jpg
1395
Aan de Amsterdamse grachten -
Het Amsterdam van de klop
1336.jpg
1336
Het Amsterdam van de klop -
Fresco's uit Florence
1242.jpg
1242
Fresco's uit Florence -
Florence, trefpunt van een ramp
1139.jpg
1139
Florence, trefpunt van een ramp -
's Ochtends Amsterdam en 's Avonds New-york
43
's Ochtends Amsterdam en 's Avonds New-york -
Londen
2981.jpg
2981
Londen -
Citymarketing
www.stockexpert.com
2918
Citymarketing -
Nummers of namen, voor wegen en straten?
1247.jpg
1247
Nummers of namen, voor wegen en straten? -
Onze gemeenten
260.jpg
260
Onze gemeenten -
Prof. Dr. Gert-Jan Hospers Prof. Dr. Gert-Jan Hospers

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Alleen noodzakelijke cookies